Een kijkje in de wereld van onze professional: Lo Dijkstra

Communicatieadviseur Stadsbeheer

Afgelopen februari ben ik begonnen bij de gemeente Amsterdam, als ‘kwartiermaker’ voor het aansluiten van het Facilitair Bureau op het Amsterdams Servicepunt.

Het Servicepunt is een nieuw in te richten organisatieonderdeel waar de collega in de stad, zo’n 18.000, terecht kan voor alle producten en diensten van de 9 directies van het cluster Interne Dienstverlening, waaronder het Facilitair Bureau. De belangrijkste doelstellingen zijn: een optimale ondersteuning van de  Amsterdamse collega’s, bijdragen aan een hogere productiviteit en het verhogen van de betrouwbaarheid en geleverde kwaliteit van de interne dienstverlening.

Een uitdagende klus dus en dat blijkt het ook echt te zijn! Het Servicepunt wordt ingericht volgens het click-call-face principe, een digitaal kanaal, 5 balies in de stad en één telefoonnummer. Momenteel als er een melding komt m.b.t. het aanvragen van de facilitaire producten en diensten, vindt dit plaats via verschillende telefoonnummers en mailadressen, hoteliers, servicedesk en facilitaire teams. Daar valt dus al heel wat te optimaliseren voordat überhaupt aangesloten kan worden op Het Servicepunt. Het maakt de opdracht alleen maar uitdagender en leuker!

De gemeente Amsterdam is een grote organisatie met verschillende kantoorlocaties in de stad. Dat betekent nogal eens wat reizen tussen deze locaties voor bijvoorbeeld overleg, maar dat houdt het ook dynamisch. Gelukkig kan hierbij gebruik gemaakt worden van de dienstfietsen die het Facilitair Bureau aanbiedt.

Ik verwacht niet dat mijn opdracht is afgerond binnen de oorspronkelijk afgesproken periode, maar wat mij betreft blijf ik met heel veel plezier nog wat langer actief in de Amsterdamse gemeentelijke organisatie.