Ga naar de inhoud
  • Home
  • Interim opdrachten
    • Inschrijven
    • Vacature alert
    • Motivatiebrief schrijven
    • CV opstellen
  • Over Ons
    • Team
    • Werken bij
  • Professionals
    • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers
  • Nieuws
  • Contact
  • Home
  • Interim opdrachten
    • Inschrijven
    • Vacature alert
    • Motivatiebrief schrijven
    • CV opstellen
  • Over Ons
    • Team
    • Werken bij
  • Professionals
    • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers
  • Nieuws
  • Contact
  • Terug naar overzicht
Vacature alert
  • IV Informatievoorziening- & informatiemanagement

Interim Programmaleider IV/ICT Governance – Omgeving Nieuwegein/Hybride werken

Interim Programmaleider IV/ICT Governance
Foto van Marcel van Donge
Marcel van Donge
  • 11 juli 2025
  • Branche
  • Functiegroep
  • Dienstverband
  • Standplaats
  • Inzet
  • Tarief Min.
  • Tarief Max.
  • Startdatum
  • Duur
  • Reageren voor
  • Je hebt nog
  • Overheid
  • IV Informatievoorziening- & informatiemanagement
  • Interim (ZZP) of Tijdelijk loondienst
  • Omgeving Nieuwegein/Hybride werken
  • Gem. 36 uur per week
  • In overleg
  • -
  • 2025-08-15
  • 6 maanden
  • 2025-07-23
dagen en
uur
Deze opdracht is gesloten
  • Overheid
  • IV Informatievoorziening- & informatiemanagement
  • Interim (ZZP) of Tijdelijk loondienst
  • Omgeving Nieuwegein/Hybride werken
  • Gem. 36 uur per week
  • In overleg
  • -
  • Start 2025-08-15
  • Duur 6 maanden
  • Reageren voor 2025-07-23
dagen en
uur
Deze opdracht is gesloten

Opdrachtomschrijving

  • Aanleiding:  De groei van de leefomgeving leidt tot grote maatschappelijke uitdagingen voor wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen.
  • Bedoeling: Als Interim Programmaleider IV/ICT Governance vervul je de vacante functie van Hoofd CIO Office. Daarmee ben je de rechterhand van de CIO/IPM directeur en speel je een cruciale rol in de bedrijfsbrede IPM-governance en strategische besluitvorming. Je leidt het CIO-office en zorgt voor de uitvoering van het portfoliomanagement, de toetsing van grote IT-projecten en de borging van informatiebeveiliging.
  • Persoonlijkheid x vaardigheid: Je bent strategisch sterk en je stuurt op hoofdlijnen. Daarnaast ben je een verbinder, een echte teamspeler en weet je een veranderklimaat te realiseren en te behouden. Je hebt ervaring met politiek-bestuurlijke processen en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit. Je hebt sterke communicatieve vaardigheden om effectief te communiceren met stakeholders op verschillende niveaus. Daarnaast ben je organisatiesensitief, toon je overtuigingskracht, ben je een bruggenbouwer en in staat om de organisatie en je team te inspireren en mobiliseren. Tenslotte heb je organisatietalent en het vermogen dingen voor elkaar te krijgen en doorbraken te creëren in impasses.

Organisatie

Je bent de rechterhand van de CIO/IPM directeur en je speelt een cruciale rol in de bedrijfsbrede IPM-governance en strategische besluitvorming. De CIO/Directeur IPM geeft leiding aan de IPM-kolom en rapporteert aan de directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening. Het Hoofd CIO-Office is naast afdelingshoofd van de CIO-Office ook opdrachtnemer op een aantal meer strategische IPM-dossiers en rapporteert hierover aan de CIO/Directeur IPM. DIT en CIOO vallen zowel hiërarchisch als functioneel onder de verantwoordelijkheid van de Directeur IPM. De decentrale IPM-onderdelen vallen onder de functioneel verantwoordelijkheid van de Directeur IPM.

Interim Programmaleider IV/ICT Governance

De groei van de leefomgeving leidt tot grote maatschappelijke uitdagingen voor wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen. Goed ondersteunen van deze opgaven vraagt om een investering in het fundament van de Digitale Stad en radicaal verbeteren van de informatievoorziening (incl. de technologiekant) en procesmanagement (IPM), samen en in partnership met het primair proces. Tegelijkertijd zorgt nieuwe (Europese) wet- en regelgeving, zoals de Digital Decade-agenda en bijbehorende wetgeving zoals de NIS2, Digital Services Act en de Data Governance Act, voor extra complexiteit en nieuwe verantwoordelijkheden. Deze wetten stellen strengere eisen aan datadeling, privacy, transparantie en digitale infrastructuur. Dat vraagt niet alleen om technologische aanpassingen, maar ook om organisatorische wendbaarheid en investeringen in kennis, governance en compliance. Daarnaast loopt er een programma waarin op basis van ontwerpcriteria een nieuwe inrichting van de IPM organisatie wordt vormgegeven. Binnen het CIO Office loopt momenteel een gestructureerd en begeleid team ontwikkeltraject.

Als Interim Programmaleider IV/ICT Governance vervul je ad interim de vacante functie van Hoofd CIO Office. Daarmee ben je de rechterhand van de CIO/IPM directeur en speel je een cruciale rol in de bedrijfsbrede IPM-governance en strategische besluitvorming. Je leidt het CIO-office en zorgt voor de uitvoering van het portfoliomanagement, de toetsing van grote IT-projecten en de borging van informatiebeveiliging. Samen met je team draag je zorg voor IT strategie- en beleidsontwikkeling (compliance) en de borging hiervan. Daarnaast zorg je voor continue verbetering op de inrichting van strategisch IPM portfoliomanagement en organisatie breed werken onder architectuur. Deze rol is cruciaal voor de ontwikkeling en implementatie van de digitale visie en strategie van de organisatie, met als doel een betrouwbare en innovatieve IPM-dienstverlening te realiseren.

Functie-eisen

 Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever 

  • Gesprekken op maandag 4-8-2025 tussen 14.00 – 16.00 uur en dinsdag 5-8-2025 tussen 11.00 – 11.45 uur;
  • Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
  • WO-werk- en denkniveau in een relevant vakgebied;
  • Minimaal 7-10 jaar ervaring in vergelijkbare relevante functies binnen de overheid;
  • Scherp op theorie en praktijk van organisatie (be)sturingsprincipes, waaronder het “3 lines of defense”-model, functionele- en netwerksturing, als ook opdrachtgever-opdrachtnemerschap;
  • Ervaring met het ontwikkelen en implementeren van een I-visie en I-strategie, en het managen van transitieprocessen en grote projecten;
  • Helicopterview van strategische (IT-)ontwikkelingen binnen en buiten gemeenteland en toepasbaarheid hiervan voor organisatie;
  • Enige kennis van informatiebeveiligingsstandaarden (ISO 27001, NIST, BIO) en ben je bekend met portfoliomanagementmethodieken (bijv. MoP, PRINCE2, Agile portfolio management).

Wensen

  • Ervaring met het CIO-stelsel Rijk en Rijks brede IT-kaders;
  • Kennis en werkervaring bij grote gemeentelijke (G4) en/of (semi)overheid organisaties in de afgelopen 5 jaar.

Competenties

  • Strategisch sterk;
  • Sturen op hoofdlijnen;
  • Verbinder;
  • Ervaring met politiek-bestuurlijke processen;
  • Bestuurlijke sensitiviteit;
  • Sterke communicatieve vaardigheden;
  • Organisatiesensitief;
  • Overtuigingskracht;
  • Bruggenbouwer;
  • Inspireren en mobiliseren;
  • Echte teamspeler;
  • Organisatietalent.

Aanleveren

Let op: Onderstaande punten zijn vereist

  • Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 3 A4tjes;
  • Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1/2  A4tje);
  • 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
  • Indicatie uurtarief.

Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.

Sollicitatie

Succes = persoonlijkheid x vaardigheid

Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop. 

  • Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
  • Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.

Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.

Waarom Talent123?

Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.

Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd

Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.

Solliciteren

Delen

VorigeVorigeCommunicatie adviseur waarde gedreven zorg – Omgeving Amsterdam/Hybride werken
VolgendeTechnisch Projectmanager Waterzuivering – Omgeving Diemen/Hybride werkenVolgende
Wet DBA: Wat betekent de handhaving per 1 januari 2025 voor jou als interim-professional?

Wet DBA: Wat betekent de handhaving per 1 januari 2025 voor jou als interim-professional?

Naomi van Donge 5 februari 2025
Nieuws en berichten Talent123

Tips voor een goed curriculum vitae voor interim professionals

Marcel van Donge 23 november 2023

Hulp bij het inschrijven voor een opdracht met aanbestedingsregels

Om je op weg te helpen hebben we twee artikelen geschreven voor tips over het schrijven van een motivatiebrief en een goed cv. Deze vind je hiernaast en in onze kennisbank. Bekijk ook eens onze andere berichten op de nieuws pagina.

Nieuws

Op de hoogte blijven van nieuwe interim opdrachten?

Meld je aan voor de vacature alert en volg ons op LinkedIn. Via de vacature alert krijg je interim opdrachten in je mail die aansluiten bij jouw gewenste functiegroep.

Vacature alert

Talent123

  • Over Ons
  • Team
  • Werken bij
  • Nieuws
  • Over Ons
  • Team
  • Werken bij
  • Nieuws

Dienstverlening

  • Interim Professionals
  • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers
  • Interim Professionals
  • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers

Contact

  • 079 36 12 739
  • [email protected]
  • Buitenom 255, 2711 KB, Zoetermeer
  • KvK 943 051 29
  • Ma t/m vr 09:00 - 17:00
Linkedin

Voor ons team en onze interim professionals op opdracht, planten wij bomen om de CO2 uitstoot te compenseren

mogelijk gemaakt door TreeNation

© 2009 – heden Talent123. Alle rechten voorbehouden

  • Privacy- en cookiebeleid
  • Privacy- en cookiebeleid
Cookies
Afbeelding van een koekje (cookie)Wij maken gebruik van functionele cookies om onze website optimaal te kunnen laten werken. Daarnaast gebruiken wij analytische cookies om onze website te kunnen verbeteren en inzichten te verkrijgen over het gebruik en de prestaties van onze website. U kunt zelf uw cookie voorkeuren instellen via de knoppen. Voor meer informatie over cookies en tips voor het uitzetten van cookies gaat u naar ons privacy- en cookiebeleid.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}