Je bent de rechterhand van de CIO/IPM directeur en je speelt een cruciale rol in de bedrijfsbrede IPM-governance en strategische besluitvorming. De CIO/Directeur IPM geeft leiding aan de IPM-kolom en rapporteert aan de directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening. Het Hoofd CIO-Office is naast afdelingshoofd van de CIO-Office ook opdrachtnemer op een aantal meer strategische IPM-dossiers en rapporteert hierover aan de CIO/Directeur IPM. DIT en CIOO vallen zowel hiërarchisch als functioneel onder de verantwoordelijkheid van de Directeur IPM. De decentrale IPM-onderdelen vallen onder de functioneel verantwoordelijkheid van de Directeur IPM.
Interim Programmaleider IV/ICT Governance
De groei van de leefomgeving leidt tot grote maatschappelijke uitdagingen voor wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen. Goed ondersteunen van deze opgaven vraagt om een investering in het fundament van de Digitale Stad en radicaal verbeteren van de informatievoorziening (incl. de technologiekant) en procesmanagement (IPM), samen en in partnership met het primair proces. Tegelijkertijd zorgt nieuwe (Europese) wet- en regelgeving, zoals de Digital Decade-agenda en bijbehorende wetgeving zoals de NIS2, Digital Services Act en de Data Governance Act, voor extra complexiteit en nieuwe verantwoordelijkheden. Deze wetten stellen strengere eisen aan datadeling, privacy, transparantie en digitale infrastructuur. Dat vraagt niet alleen om technologische aanpassingen, maar ook om organisatorische wendbaarheid en investeringen in kennis, governance en compliance. Daarnaast loopt er een programma waarin op basis van ontwerpcriteria een nieuwe inrichting van de IPM organisatie wordt vormgegeven. Binnen het CIO Office loopt momenteel een gestructureerd en begeleid team ontwikkeltraject.
Als Interim Programmaleider IV/ICT Governance vervul je ad interim de vacante functie van Hoofd CIO Office. Daarmee ben je de rechterhand van de CIO/IPM directeur en speel je een cruciale rol in de bedrijfsbrede IPM-governance en strategische besluitvorming. Je leidt het CIO-office en zorgt voor de uitvoering van het portfoliomanagement, de toetsing van grote IT-projecten en de borging van informatiebeveiliging. Samen met je team draag je zorg voor IT strategie- en beleidsontwikkeling (compliance) en de borging hiervan. Daarnaast zorg je voor continue verbetering op de inrichting van strategisch IPM portfoliomanagement en organisatie breed werken onder architectuur. Deze rol is cruciaal voor de ontwikkeling en implementatie van de digitale visie en strategie van de organisatie, met als doel een betrouwbare en innovatieve IPM-dienstverlening te realiseren.
Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever
- Gesprekken op maandag 4-8-2025 tussen 14.00 – 16.00 uur en dinsdag 5-8-2025 tussen 11.00 – 11.45 uur;
- Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
- WO-werk- en denkniveau in een relevant vakgebied;
- Minimaal 7-10 jaar ervaring in vergelijkbare relevante functies binnen de overheid;
- Scherp op theorie en praktijk van organisatie (be)sturingsprincipes, waaronder het “3 lines of defense”-model, functionele- en netwerksturing, als ook opdrachtgever-opdrachtnemerschap;
- Ervaring met het ontwikkelen en implementeren van een I-visie en I-strategie, en het managen van transitieprocessen en grote projecten;
- Helicopterview van strategische (IT-)ontwikkelingen binnen en buiten gemeenteland en toepasbaarheid hiervan voor organisatie;
- Enige kennis van informatiebeveiligingsstandaarden (ISO 27001, NIST, BIO) en ben je bekend met portfoliomanagementmethodieken (bijv. MoP, PRINCE2, Agile portfolio management).
Wensen
- Ervaring met het CIO-stelsel Rijk en Rijks brede IT-kaders;
- Kennis en werkervaring bij grote gemeentelijke (G4) en/of (semi)overheid organisaties in de afgelopen 5 jaar.
Competenties
- Strategisch sterk;
- Sturen op hoofdlijnen;
- Verbinder;
- Ervaring met politiek-bestuurlijke processen;
- Bestuurlijke sensitiviteit;
- Sterke communicatieve vaardigheden;
- Organisatiesensitief;
- Overtuigingskracht;
- Bruggenbouwer;
- Inspireren en mobiliseren;
- Echte teamspeler;
- Organisatietalent.
Aanleveren
Let op: Onderstaande punten zijn vereist
- Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 3 A4tjes;
- Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1/2 A4tje);
- 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
- Indicatie uurtarief.
Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.
Succes = persoonlijkheid x vaardigheid
Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop.
- Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
- Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.
Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.
Waarom Talent123?
Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.
Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd
Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.