Het is de opgave van de organisatie om de aantrekkelijkheid van de leefomgeving te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van de ruimte behouden blijft. Het Programma Landelijk Gebied is daarin een belangrijke verbindende schakel. Een belangrijk onderdeel hierbinnen zijn de zes maatregelpakketten. Deze pakketten bevatten maatregelen die snel uitgevoerd kunnen worden en bijdragen aan de opgaven op het gebied van water & bodem, natuur, stikstof, klimaat en landbouw. Daarnaast zijn er middelen ontvangen voor Programma Natuur fase 2. De uitvoering van beide programma’s wordt zoveel mogelijk integraal opgepakt waarbij herstel van de Natura 2000 gebieden harde randvoorwaarden zijn. De komende tijd worden de beheerplannen van een aantal Natura 2000 gebieden geactualiseerd waar dit proces nauw op moet aansluiten.
Transitiemanager Landelijk Gebied
In deze context ga jij een bijdrage leveren aan het verplichten van de middelen vanuit maatregelpakket Overgangsgebieden en Programma Natuur fase 2 om de uitvoering van maatregelen in- en rond Natura 2000-gebieden mogelijk te maken.
Als ervaren Transitiemanager Landelijk Gebied ga je aan de slag met de uitvoering van Maatregelpakket Overgangsgebieden Natura 2000 en Programma Natuur Fase 2 van het Programma voor het Landelijk Gebied. Je gaat de uitdaging om te komen tot afspraken voor uitvoering van de concrete maatregelen en onderzoeken. Je legt verbinding met de actualisatie van de beheerplannen N2000 door een regelmatige afstemming met de projectleider. Samen met de onderzoek coördinator draag je zorg voor aanbesteding, uitvoering en monitoring van de onderzoeken en op inhoud werk je nauw samen met de collega’s van het N2000-team en de aanjager overgangsgebieden. De uitvoering van de maatregelenpakketten is veelal onderdeel van gebiedsgerichte aanpak. Vanuit die uitvoeringspraktijk lever je een inhoudelijke bijdrage aan voortgangsrapportages.
Het is een uitdagende klus waar je mee aan de slag gaat en dit doe je samen de procesmanager, SIM Beleidsintegratie, SIM Natuur en Landbouw, aanjager overgangsgebieden, kwartiermakers, projectleiders, communicatieadviseurs, programmamedewerkers en inhoudelijke collega’s van de beleidsteams binnen de organisatie.
Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever
- Gesprekken op 13 november 2025 tussen 13.00 en 15.00 uur;
- Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van bestuurskunde of vergelijkbaar;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider bij een overheidsorganisatie en specifiek met politiek bestuurlijke processen;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met beleid op het raakvlak van landbouw en natuur. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan en wat deze inhield;
- Bring your own device is van toepassing.
Wensen
- Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het landelijk gebied als projectleider met het begeleiden van complexe uitvoeringsopgaven (doorvertaling van beleid naar uitvoering in een politiek-bestuurlijke context);
- Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een overheid op het gebied van de landelijke leefomgeving.
Competenties
- Onafhankelijk en deskundig;
- Resultaatgerichtheid en doorzettingsvermogen;
- Politiek en bestuurlijk sensitief;
- Verbindende persoonlijkheid;
- Teamplayer;
- Proactief in een complexe omgeving;
- Omgevingsbewust;
- Overtuigingskracht;
- Affiniteit met Natura 2000 en cultuurhistorie;
- Vermogen om te luisteren, te analyseren en deze informatie te vertalen in concrete uitvoeringsgericht acties;
- Inzicht in de complexiteit van de opgave en wat bij kan dragen om de relatie tussen overheid en inwoners of maatschappelijke organisaties te versterken.
Aanleveren
Let op: Onderstaande punten zijn vereist
- Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 5 A4tjes;
- Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1 A4tje);
- 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
- Indicatie uurtarief.
Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.
Succes = persoonlijkheid x vaardigheid
Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop.
- Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
- Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.
Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.
Waarom Talent123?
Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.
Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd
Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.