Samenwerkingsorganisatie geeft uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan de inwoners.
Controller
Jouw opdracht als Controller bestaat uit 3 deelopdrachten.
1. Regie afronding ombuigingsoperatie: het vormgeven, inrichten en bewaken van het ambtelijke en bestuurlijke traject voor het realiseren van een omvangrijke ombuigingsoperatie.
Jij zorgt ervoor dat de invulling van de taakstellingen (o.a. kostendekkende leges, subsidiebeleid, sociaal domein, prioritering investeringsplan) geconcretiseerd zijn en vertaald zijn naar besluitvorming, uiterlijk bij de kadernota 2027 (in juli 2026) en uiteindelijk geland zijn in de meerjarenbegroting 2027-2031. Ten aanzien van het opstellen van een subsidiebeleid en afwegingskader vervul je een voortrekkersrol, je draagt daarbij zorg voor borging in de organisatie.
2. Afronden inrichting controlfunctie: per 1 januari 2025 is gestart met een nieuwe organisatiestructuur, waarin de controlfunctie is ondergebracht binnen het nieuw gevormde team directiestaf.
Jij maakt een beschrijving van de situatie op het vlak van de controlfunctie voor de organisatie, zowel organisatorisch, beleidsmatig als procesmatig en je legt deze vast. Je maakt aan de hand hiervan een inwerkprogramma voor een nog te werven gemeentecontroller in vaste dienst en je draagt bij aan een gedegen onboarding van deze functionaris.
3. Vertalen nieuw raads- of collegeprogramma naar de kadernota: in het voorjaar van 2026 treedt een nieuwe gemeenteraad aan en zal een nieuw college starten.
Jij draagt bij aan de start van raad en college door te adviseren over de financiële kaders, door het (mede) geven van informatiesessies en door het adviseren van de nieuwe aangetreden collegeleden over financiën en risicomanagement. Je werkt samen met de gemeentesecretaris en de beleidscoördinatoren om bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een uitvoeringsprogramma op te stellen en deze te vertalen naar de kadernota en begroting 2027. Je zorgt dat navolging van het uitvoeringsprogramma in de P&C cyclus is geborgd.
Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever
- Gesprekken op 10 december 2025;
- Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau in de richting, bestuurskunde, bedrijfskunde of control;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar op het vlak van bedrijfsvoering, met een focus op control en/of financiën binnen een gemeente;
- Aantoonbare werkervaring bij een gemeentelijk samenwerkingsverband;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider of manager binnen een gemeente of gemeentelijke samenwerking op het vlak van control, financiën en bedrijfsvoering;
- Aantoonbare werkervaring met het vormgeven en begeleiden van ombuigingsoperaties;
- Geen lange vakanties (max 2 weken) gepland in de periode zolang de opdracht duurt;
- Minimaal 3 dagen per week op kantoor aanwezig zijn; ook in de avond kan aanwezigheid gewenst zijn;
- Reistijd bedraagt niet langer dan 1.5 uur naar werklocatie.
Wensen
- Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het vlak van bedrijfsvoering, met een focus op control en/of financiën binnen een gemeente;
- Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider binnen een gemeente of gemeentelijke samenwerking op het vlak van control, financiën en bedrijfsvoering;
- Aantoonbare werkervaring al concerncontroller binnen een gemeente;
- Aantoonbare werkervaring met een veranderingsopgave binnen het bedrijfsvoering domein;
- Aantoonbare werkervaring al kwartiermaker met de inrichting van controlfuncties binnen een gemeente.
Competenties
- Stevige persoonlijkheid;
- Ervaren;
- Bestuurlijk en politiek sensitief;
- Goede adviesvaardigheden;
- Aanjager.
Aanleveren
Let op: Onderstaande punten zijn vereist
- Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 5 A4tjes;
- Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1 A4tje);
- 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
- Indicatie uurtarief.
Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.
Succes = persoonlijkheid x vaardigheid
Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop.
- Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
- Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.
Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.
Waarom Talent123?
Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.
Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd
Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.