De organisatie werkt aan haar ontwikkeling met als doel een resultaatgerichte, adaptieve en lerende organisatie te zijn. Samen, open, flexibel en lerend creëert ze oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot veiligheid en vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten.
Programmamaker Integrale Veiligheid & Weerbaarheid
Als Programmamaker Integrale Veiligheid & Weerbaarheid ontwikkel je een planmatige en integrale aanpak voor maatschappelijke weerbaarheid binnen de leefomgeving. Je vertaalt landelijke kaders (Rijk, VNG) naar een lokaal uitvoerbaar programma en legt verbinding met partners in de regio. Je richt je zowel op beleidsontwikkeling als op praktische uitvoering en borging. Jij bent een strategische denker en doener die risico’s analyseert, partners verbindt en een structurele aanpak ontwikkelt om de organisatie en haar partners bewust, weerbaar en voorbereid te maken op deze dreigingen en crises.
De uitdaging van de opdracht ligt in het vormen van de structurele en integrale gemeentelijke aanpak op het thema maatschappelijke weerbaarheid aan de hand van een concreet plan – gebaseerd op de Rijkskaders en VNG adviezen- met daarin in ieder geval de analyse van de risico’s en kwetsbaarheden voor de samenleving als overkoepelend systeem. Hierbij gaat het nadrukkelijk ook om vitale voorzieningen, zoals de voorbereidingen voor energievoorziening, noodsteunpunten, transportsystemen, infrastructuur en mobiliteitsplannen bij calamiteiten of crises en het stimuleren van de zelfredzaamheid van onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Daarbij behoort ook het in kaart brengen van het social weefsel, dus de (in)formele netwerken en infrastructuur daartussen.
Als Programmamaker Integrale Veiligheid & Weerbaarheid lever je een eindrapportage op met nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda en advies borging. Daarnaast een overzicht van samenwerkingsnetwerk en afspraken met partners, een heldere overdracht aan de organisatie om implementatie te waarborgen en tenslotte tussenadviezen richting Veiligheidsberaad, Kring Gemeentesecretarissen en andere gremia.
Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever
- De functie betreft 32 – 36 uur per week;
- Gesprekken op woensdag 24 september 2025 tussen 09:00 en 12:00 uur;
- Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in het publieke domein op het gebied van veiligheid, crisisbeheersing, beleidsontwikkeling of programmamanagement;
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een gemeente.
Wensen
- Aantoonbare werkervaring met kwartiermaken, programmamanagement of beleidsontwikkeling in het veiligheidsdomein bij een 100.000+ gemeente;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur binnen het veiligheidsdomein, in het bijzonder de crisisorganisatie;
- Aantoonbare werkervaring met (inter)nationale veiligheid, hybride dreigingen, crisisbeheersing en maatschappelijke weerbaarheid;
- Aantoonbare werkervaring met het opzetten van integrale samenwerkingsnetwerken;
- Minimaal een afgeronde HBO bachelor opleiding, bij voorkeur in Bestuurskunde, Veiligheidskunde, Crisisbeheersing, Internationale Betrekkingen of vergelijkbaar;
- Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een (eind)rapportage binnen het veiligheidsdomein met daarin een nulmeting/kwetsbaarheidsanalyse, actieagenda én advies borging. Benoem hiervan een referentieproject op een aparte pagina van het cv.
Competenties
- Oplossingsgericht;
- Zelfstandig;
- Organiserend vermogen;
- Bewust risico gestuurd werken;
- Omgevingsbewust;
- Politiek sensitief;
- Daadkrachtig;
- Flexibel;
- Onder druk kunnen presteren;
- Teamplayer.
Aanleveren
Let op: Onderstaande punten zijn vereist
- Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 5 A4tjes;
- Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1 A4tje);
- 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
- Indicatie uurtarief.
Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.
Succes = persoonlijkheid x vaardigheid
Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop.
- Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
- Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.
Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.
Waarom Talent123?
Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.
Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd
Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.