De organisatie zet zich in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio voor én samen met diverse gemeenten in de regio en de provincie. Dit gebeurt door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Daarnaast adviseert de organisatie de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ze houdt toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen.
Transitiemanager Duurzaamheid & Energie
Als Transitiemanager Duurzaamheid & Energie ben jij het strategisch aanspreekpunt binnen de organisatie. Je bepaalt samen met het directieteam en de opdrachtgevers de koers van de organisatie binnen het vakgebied. Op basis van de uitgezette koers stel je een uitvoerbaar en gedegen programma op met benodigde middelen, expertise en menskracht. Het programma gaat bijvoorbeeld over de onderwerpen: netcongestie, energiebesparing bij bedrijven, warmtetransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie. Je geeft in opdracht van de directie leiding aan het programma en de verdere ontwikkeling hiervan. Je legt verbinding met teammanagers en voor de benodigde expertise in het programma en hebt oog voor mensen en hun capaciteiten.
Daarnaast onderhoud je contacten met gemeenten, regionale samenwerkingsverbanden, provincie, Rijk en andere omgevingsdiensten. Je coördineert en implementeert subsidieregelingen op gebied van energie en duurzaamheid (bijvoorbeeld SPUK Energiebesparingsplicht toezicht en handhaving). Je volgt landelijke en Europese ontwikkelingen op het gebied van energie en circulaire economie en je bent in staat dit te vertalen naar opdrachtgevers en de werkzaamheden van interne collega’s. Je adviseert over de vertaling van gemeentelijke ambities naar uitvoerbare operationele taken voor vergunningverlening, toezicht, handhaving en advies. Je ziet en benut je kansen om extra taken en werkzaamheden voor de organisatie binnen te halen. Tenslotte voer je gesprekken met bestuurders, beleidsadviseurs en andere ambtenaren om beleid concreet te maken.
Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever
- De functie betreft 24 – 32 uur per week;
- Gesprekken op maandag 29 september 2025;
- Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
- Bring your own device is van toepassing;
- Aantoonbare afgeronde HBO bachelor opleiding;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als senior projectleider of programmamanager duurzaamheid, energie en/of circulaire economie;
- Aantoonbare werkervaring met het coachen en het inhoudelijk aansturen van medewerkers.
Wensen
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior projectleider of programmamanager duurzaamheid, energie en/of circulaire economie binnen de overheid;
- Aantoonbare afgeronde WO bachelor opleiding;
- Aantoonbare werkervaring binnen het werkterrein van de organisatie;
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met integrale samenwerkingen tussen bestuur en adviseurs;
- Aantoonbare werkervaring met regionale samenwerkingsverbanden;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coördineren en implementeren van subsidieregelingen ten behoeven van energie en/of duurzaamheid.
Competenties
- Samenwerking;
- Resultaatgericht;
- Bestuurlijke sensitiviteit;
- Verbindende netwerker;
- Communicatief sterk (mondeling/schriftelijk);
- Ondernemend;
- Analytisch;
- Besluitvaardig.
Aanleveren
Let op: Onderstaande punten zijn vereist
- Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 5 A4tjes;
- Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1 A4tje);
- 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
- Indicatie uurtarief.
Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.
Succes = persoonlijkheid x vaardigheid
Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop.
- Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
- Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.
Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.
Waarom Talent123?
Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.
Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd
Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.