Ga naar de inhoud
  • Home
  • Interim opdrachten
    • Inschrijven
    • Vacature alert
    • Motivatiebrief schrijven
    • CV opstellen
  • Over Ons
    • Team
    • Werken bij
  • Professionals
    • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers
  • Nieuws
  • Contact
  • Home
  • Interim opdrachten
    • Inschrijven
    • Vacature alert
    • Motivatiebrief schrijven
    • CV opstellen
  • Over Ons
    • Team
    • Werken bij
  • Professionals
    • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers
  • Nieuws
  • Contact
  • Terug naar overzicht
Vacature alert
  • ICT Interim-, Project & Implementatiemanagement

Implementatiemanager Digitale Dienstverlening – Omgeving Voorburg/Hybride werken

Implementatiemanager Digitale Dienstverlening
Foto van Marcel van Donge
Marcel van Donge
  • 8 september 2025
  • Branche
  • Functiegroep
  • Dienstverband
  • Standplaats
  • Inzet
  • Tarief Min.
  • Tarief Max.
  • Startdatum
  • Duur
  • Reageren voor
  • Je hebt nog
  • Overheid
  • ICT Interim-, Project & Implementatiemanagement
  • Interim (ZZP) of Tijdelijk loondienst
  • Omgeving Voorburg/Hybride werken
  • Gem. 32 uur per week
  • In overleg
  • -
  • 2025-10-01
  • 5 maanden (optie tot verlenging)
  • 2025-09-17
dagen en
uur
Deze opdracht is gesloten
  • Overheid
  • ICT Interim-, Project & Implementatiemanagement
  • Interim (ZZP) of Tijdelijk loondienst
  • Omgeving Voorburg/Hybride werken
  • Gem. 32 uur per week
  • In overleg
  • -
  • Start 2025-10-01
  • Duur 5 maanden (optie tot verlenging)
  • Reageren voor 2025-09-17
dagen en
uur
Deze opdracht is gesloten

Opdrachtomschrijving

  • Aanleiding: Het opzetten van digitale services.
  • Bedoeling: Als Implementatiemanager Digitale Dienstverlening ben je verantwoordelijk voor het onderzoek naar de dilemma’s en successen van de deelnemende gemeenten en het opzetten van een generiek implementatieplan dat de basis is voor andere gemeenten om te starten.
  • Persoonlijkheid x vaardigheid: Je kunt goed samenwerken, projectmatig werken en plannen & organiseren. Je bent omgevingsbewust en bestuurlijke sensitief en je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden. Daarnaast heb je visie en kun je strategisch denken en goed adviseren en heb je ervaring met verandermanagement. Tenslotte heb je technisch inzicht, kun je keten- en systeemdenken en heb je uitstekende didactische vaardigheden.

Organisatie

Het team Dienstverlening ondersteunt gemeenten om kennis en uitvoeringskracht op het gebied van klant gedreven dienstverlening te bundelen. Met praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering biedt het team handvatten om de klantgerichtheid verder te verbeteren, zodat gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en ondernemers.

Implementatiemanager Digitale Dienstverlening

Binnen het Team Dienstverlening zijn diverse projecten actief. Deze omvatten Ondernemers Dienstverlening, Inclusieve/mensgerichte Dienstverlening en Digitale Dienstverlening. De projecten onder de naam Digitale Dienstverlening staan ook wel bekend onder de naam Omnichannel, MijnServices. Dit zijn bouwstenen die overheidsorganisaties eenvoudig kunnen implementeren in een persoonlijke MijnOmgeving en medewerkersportaal. Hiermee bieden gemeenten een persoonlijke en veilige digitale omgeving voor inwoners en ondernemers waar zij hun lopende zaken kunnen inzien. De afgelopen jaren zijn acht services ontwikkeld door een intensieve samenwerking tussen koplopergemeenten en marktpartijen. Inmiddels zijn deze services een norm voor het opzetten van digitale services bij gemeenten. Nu is het tijd om de ervaringen en ambities verder te brengen bij alle gemeenten van Nederland. 

Als Implementatiemanager Digitale Dienstverlening ben je verantwoordelijk voor het onderzoek naar de dilemma’s en successen van de deelnemende gemeenten en het opzetten van een generiek implementatieplan dat de basis is voor andere gemeenten om te starten. Jij helpt de gemeenten met de opzet en uitvoering van het plan, monitort de voortgang en adviseert bij dilemma’s. Hierbij richt jij je op het realiseren van concrete plannen bij gemeenten, op basis van eigen professionele inzichten en werkwijze. De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd en zijn gericht op resultaat, met periodieke terugkoppeling aan de opdrachtgever.

 

Werkzaamheden

  • Grondige analyse van de huidige status bij de deelnemende gemeenten om te komen tot advisering bij deze gemeenten om het lopende project succesvol af te ronden.
  • Opzetten van een generiek implementatieplan op basis van de bovenstaande analyse.
  • Voeren van startgesprekken met nieuwe deelnemende gemeenten, of gemeenten in een van de pilotgroepen rond een leverancier om te komen tot een meer specifiek projectplan.
  • Ontwikkelen en publiceren van kennisproducten die ondersteunend zijn voor potentiële deelnemers of deelnemende gemeenten.
  • Opzetten en uitvoeren van Webinars, inclusief werving van sprekers, draaiboekontwikkeling en coördinatie van technische uitvoering.
  • Organiseren van bijeenkomsten of workshops als concrete deliverables, inclusief planning, communicatie en verslaglegging.
  • Initiëren van werkgroepen voor het co-creëren van producten zoals factsheets, e-learnings of handreikingen.
  • Afstemmen met externe partners over gezamenlijke informatiedeling of community ondersteuning.
  • Elk kwartaal met de deelnemende gemeente in gesprek om de voortgang te borgen en afstemming over de bijdrage die de organisatie kan leveren.
  • Periodieke voortgangsrapportages aan de opdrachtgever op basis van afgesproken deliverables en voortgangsgesprekken met deelnemers.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de inrichting van de werkzaamheden en bepaalt hoe en wanneer deze worden uitgevoerd, binnen de overeengekomen planning.

Functie-eisen

 Let op: Dit zijn harde eisen voor de opdrachtgever 

  • Gesprekken op maandag 29 september 2025 tussen 13.00 en 16.00 uur via MS Teams;
  • Zonder overheidservaring heeft het helaas geen zin om te reageren;
  • Afgeronde HBO opleiding;
  • Minimaal 6 jaar ervaring met implementeren van Digitale oplossingen binnen of voor gemeenten;
  • Minimaal 6 jaar ervaring met projectmanagement of als projectleider bij gemeentelijke ICT- of digitaliseringsprojecten;
  • Minimaal 6 jaar ervaring met zaakgericht werken en zaaksystemen zoals bijvoorbeeld JION, Djuma, Corsa/Liber of Zaaksysteem, of in de richting van;
  • Minimaal 8 jaar ervaring met digitale toegankelijkheid (WCAG)Ervaring met digitale toegankelijkheid (WCAG);
  • Gecertificeerd als Product Owner (Scrum/Agile), inclusief Advanced-niveau;
  • Bring your own device is van toepassing.

Wensen

  • > 10 jaar ervaring met Digitale Dienstverlening binnen een gemeentelijke context (als dienst of gedatacheerd);
  • > 6 jaar Minimaal 2 jaar ervaring met het inrichten of implementeren van MijnOmgevingen, MijnGemeente-portalen of vergelijkbare digitale klantomgevingen.
  • Ervaring met zelfstandig organiseren van sessies, workshops of webinars;
  • Minimaal 2 jaar ervaring met informatiemanagement of informatiearchitectuur binnen een gemeentelijke organisatie.

Competenties

  • Resultaatgerichtheid;
  • Kwaliteitsgerichtheid;
  • Analytisch vermogen;
  • Samenwerken;
  • Zelfstandigheid;
  • Projectmatig werken / Plannen & organiseren;
  • Omgevingsbewustzijn / Bestuurlijke sensitiviteit;  
  • Communicatieve vaardigheden;
  • Visie en strategisch denken;
  • Adviseren;
  • Verandermanagement;
  • Samenwerken;
  • Technisch inzicht;
  • Keten- en systeemdenken;
  • Didactische vaardigheden;
  • Kennisoverdracht;
  • Stressbestendig en flexibel in werkhouding;
  • Proactief;
  • Creatief;
  • Innovatief;
  • Integriteit.

Aanleveren

Let op: Onderstaande punten zijn vereist

  • Op de opdracht afgestemd cv opgesteld in het Nederlands, format Word, max. 5 A4tjes;
  • Geef een korte motivatie voor deze opdracht (max. 1 A4tje);
  • 2 referenties met contactgegevens (In geval van een intakegesprek worden deze soms geraadpleegd door de opdrachtgever);
  • Indicatie uurtarief.

Aangezien de functie eisen knock-out criteria zijn, en de functiewensen de gunningscriteria zijn, dient jouw aansluiting hierop dan ook goed afleesbaar in je cv te zijn opgenomen.

Sollicitatie

Succes = persoonlijkheid x vaardigheid

Raakt deze opdracht je passie, sluit deze goed aan bij je overheidservaring? Reageer dan direct via onderstaande knop. 

  • Je ontvangt binnen 24 uur een ontvangstbevestiging en binnen 3 dagen na sluitingstermijn/beoordeling altijd een beargumenteerde terugkoppeling.
  • Heb je tussendoor vragen dan kun je bij de contactpersoon terecht voor meer informatie b.v. over wie de eindklant is en over de opdrachtovereenkomst. Tevens kunnen we je transparant adviseren over de tariefstelling.

Niet alle interim opdrachten staan op de website. Staat je interim opdracht er niet bij? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in en ontvang opdrachten op maat.

Waarom Talent123?

Talent123 is een familiebedrijf en bemiddelt voor tijdelijke vacatures en interim opdrachten binnen de overheid voor verander- en/of ontwikkelopdrachten. Wij werken samen met ZZP’ers en sollicitanten die openstaan voor een detachering bij de overheid. Talent123 doet alleen rechtstreeks zaken met opdrachtgevers en streeft naar bestendige toekomstvaste relaties met opdrachtgevers en professionals. Daarnaast is Talent123 een bureau dat zich als ‘nicheplayer’ 100% richt op interim opdrachten bij de overheid en mensgericht te werk gaat.

Onze kernwaarden zijn: Bescheiden | Initiatief | Lef
Waar zijn we goed in: Organiseren | Ontwikkelen | Detacheren | We betalen altijd op tijd

Voor meer informatie bekijk onze dienstverlening voor professionals en lees hier alles over Talent123.

Solliciteren

Delen

VorigeVorigeTransitiemanager AFIS – Omgeving Diemen/Hybride werken
VolgendePMO IPM 2 FTE – Omgeving Diemen/Diverse locaties/Hybride werkenVolgende
Nieuws en berichten Talent123

Tips voor een goed curriculum vitae voor interim professionals

Marcel van Donge 23 november 2023
Tips voor het schrijven van een motivatiebrief

Tips voor het schrijven van een motivatiebrief

Naomi van Donge 8 september 2023
Interim professional, ZZP'er wet DBA, VBAR, checklist

ZZP’er, hoe zeker is jouw opdracht? Check jouw opdracht nu met onze vernieuwde DBA-checklist

Marcel van Donge 19 augustus 2025

Hulp bij het inschrijven voor een opdracht met aanbestedingsregels

Talent123 doet de inschrijving op een opdracht met aanbestedingsregels voor jou. Daar hebben we je cv en motivatie voor nodig. Om je op weg te helpen hebben we artikelen geschreven voor tips over het schrijven van een motivatiebrief en een goed cv. Verder geven we uitleg over de wet DBA en hebben een DBA-Checklist voor je ontwikkeld zodat je óók zelf je opdracht kan toetsen. Deze vind je in onze kennisbank. Bekijk ook eens onze andere berichten op de nieuwspagina.

Nieuws

Op de hoogte blijven van nieuwe interim opdrachten?

Meld je aan voor de vacature alert en volg ons op LinkedIn. Via de vacature alert krijg je interim opdrachten in je mail die aansluiten bij jouw gewenste functiegroep.

Vacature alert

Talent123

  • Over Ons
  • Team
  • Werken bij
  • Nieuws
  • Over Ons
  • Team
  • Werken bij
  • Nieuws

Dienstverlening

  • Interim Professionals
  • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers
  • Interim Professionals
  • Dienstverlening Professionals
  • Opdrachtgevers

Contact

  • 079 36 12 739
  • [email protected]
  • Buitenom 255, 2711 KB, Zoetermeer
  • KvK 943 051 29
  • Ma t/m vr 09:00 - 17:00
Linkedin

Voor ons team en onze interim professionals op opdracht, planten wij bomen om de CO2 uitstoot te compenseren

mogelijk gemaakt door TreeNation

© 2009 – heden Talent123. Alle rechten voorbehouden

  • Privacy- en cookiebeleid
  • Privacy- en cookiebeleid
Cookies
Afbeelding van een koekje (cookie)Wij maken gebruik van functionele cookies om onze website optimaal te kunnen laten werken. Daarnaast gebruiken wij analytische cookies om onze website te kunnen verbeteren en inzichten te verkrijgen over het gebruik en de prestaties van onze website. U kunt zelf uw cookie voorkeuren instellen via de knoppen. Voor meer informatie over cookies en tips voor het uitzetten van cookies gaat u naar ons privacy- en cookiebeleid.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}