Een kijkje in de wereld van onze professional: Erik Willemen

Via Talent123 werk ik al bijna anderhalf jaar als Senior Tactisch Wagenparkbeheerder bij de afdeling Voer- en vaartuigen van de Nationale Politie. Time flies when you’re having fun! Deze periode is werkelijk voorbij gevlogen en dat zal het komende jaar niet anders zijn. Wat een mooie club is dit en mooie uitdagingen liggen er nog in het verschiet!!

Mijn avontuur bij de Politie begon in maart 2018. Ik was onderweg naar het hoofdkantoor van mijn toenmalige werkgever in de buurt van Antwerpen. Relax cruisend met de radio aan gaat de telefoon. Ene Griffith van Donge met de vraag of ik belangstelling had in een opdracht als wagenparkbeheerder bij de Politie. Kennelijk sloot mijn LinkedIn-profiel aan bij de klus. Na een kort gesprek leek het toch een iets te operationele opdracht te zijn. Afijn, toch maar mijn CV gemaild en niet veel later hing Griffith weer aan de telefoon. De politie wilde toch heel graag een gesprek..

Twee gesprekken met de Politie later, bleek de opdracht toch een iets minder operationeel karakter te hebben. Het wagenparkbeheer bij de Politie is een aantal jaren gecentraliseerd en men wil het wagenparkbeheer verder gaan professionaliseren. Het idee om onderdeel uit te maken van dit proces bij een organisatie als de Politie sprak mij wel aan en dus heb ik de knoop doorgehakt. Vaste baan opgezegd, de screening in en in september 2018 ben ik daadwerkelijk gestart.

Na een inwerkperiode van een aantal weken, die liet zien wat een complex werkveld het binnen de politie is, ben ik met de eerste klus aan het werk gegaan. Het maken van een voorstel voor het herindelen van de afdeling. Hoe kunnen we de afdeling zo inrichten dat we onze “klant” beter van dienst kunnen zijn, want dat is het doel. Inmiddels ligt er een voorstel op basis waarvan we de afdeling opnieuw gaan vormgeven. Hierbij wordt niet alleen de structuur aangepast, maar ook de rollen en de taken van de collega’s gaan veranderen en er ontstaan nieuwe functies zodat we het doel, het verbeteren van de dienstverlening kunnen verbeteren.

Een tweede groot traject is de modificatie van circa 400 voertuigen. Al deze voertuigen ondergaan een aanpassing zodat ze nog beter geschikt zijn voor het politiewerk. Het gaat om zowel technische als uiterlijke aanpassingen. Denk hierbij aan de striping van het voertuig en de vering. De uitdaging zit hem hier vooral in de logistiek. Namelijk hoe haal je voertuigen bij de politieteams weg voor een langere periode zonder dat het werk eronder lijdt. Samen met de leveranciers hebben we een mooie oplossing bedacht en modificeren we 10 voertuigen per week zonder nadelige gevolgen voor de politieteams.

Een derde project is het inbedden van een lopend project binnen de afdeling wagenparkbeheer. We zijn in de laatste fase beland voor de daadwerkelijke implementatie. Voor de implementatie heb ik me gericht op de organisatie, terwijl een andere collega zich richtte op de ontwikkeling van dashboards en tools. Het eindresultaat is een proceshandboek met daarin beschrijvingen van alle processen, rolbeschrijvingen, taken en verantwoordingen van de medewerkers die het proces gaan uitvoeren tot en met een gespreksmatrix met daarin alle vormen van overleg die nodig zijn voor het uitvoeren van het proces.

Kortom, de afgelopen periode was zeer boeiend en leerzaam. Ik heb in anderhalf jaar tijd mijn kennis enorm kunnen verbreden over procesmanagement, maar daarbij heb ik ook mijn kennis over wagenparkbeheer kunnen inzetten. Naast het stuk persoonlijke ontwikkeling is de Politie echt een hele uitdagende, maar ook leuke organisatie om voor te werken. Als je op pad gaat met de agenten in het veld, ja dat kan en mag, dan zie je een passie en gedrevenheid die echt heel inspirerend is. Ik ben er trots op dat ik voor deze mensen mag werken. Ik hoop eerlijk gezegd dat ik nog een tijd kan blijven.